Mini

Artbook obsahující 300 kreseb reprodukovaných 1:1, tak jak je autor připravil ke stejnojmenné výstavě v Galerii Ferdinanda Baumanna. Text Jiří Ptáček, fotografie Tomáš Souček, grafická úprava Matouš Mědílek a Daniel Vlček, vydala Galerie Ferdinanda Baumanna. Náklad 500 ks.
Jiří Ptáček / Červená krabice
Václav Stratil pracuje doma anebo ve škole, kam chodí učit příkladem. Ve škole maluje, doma kreslí. Vedle toho občas zajde k fotografovi a nechá si zhotovit podobenku. Doma kreslí v pokoji se stolem u okna. Od stolu vidí skvrnité omítky zadních fasád činžáků a nad nimi dominantu brněnského obzoru, vrch Špilberk s plochou zátkou hradu. Přistoupí-li k oknu, může shlédnout na zatravněný dvůr se zahradním domkem. Potřeby ke kreslení a rýsování, rádio, lampu, krabičku cigaret a popelník má na stole úhledně uspořádané. Zmatek kolem sebe dělá, jenom když maluje.
Kresbičky vybrané do naší knížky vznikaly ve Stratilově domácí pracovně v rozmezí let 2009–2010. Práce na nich měla v sobě cosi idylického. Autorovi přinášelo velkou radost, když mohl každodenně kreslit na všemožné odstřižky papírů, co mu právě přišlo na mysl. Říkal, že jeho kresby jsou takové, že „se musí líbit všem“, a někdy mluvil o dětech jako o jejich adresátech; to když třeba nakreslil párek nebo knedlík. Nešlo mu pouze o pokleslé obrázky (i když na pokleslost některých byl patřičně hrdý). Hleděl na to, aby byly výrazem jeho svobody kreslit co chce a jak chce. Usiloval o to, aby se jimi naplňovalo jeho přesvědčení o pluralitní povaze současného umění a o nutnosti přesvědčit zaujetím pro svůj osobní program. Proto jich je několik set.
Kresby jsou to nekomplikované a roztomilé, někdy banální, laškovné, šibalské, jsou mezi nimi kresby zaujaté i odbyté, propracované i zběžné. Některé miniatury vznikly na papíře o ploše několika málo milimetrů čtverečních, jiné autor důkladně přelepoval kousky průhledné samolepící pásky, až se proměnily v jakési tučné špalíčky. Jakkoli se na nich objevily náměty, kterým se Stratil věnuje dlouho (autoportréty a zvířecí portréty, které se v posledním desetiletí smrskly na do úmoru opakovaný motiv lišky, nebo odkazy k meditativní tvorbě českého abstraktního malíře Václava Boštíka) a jakkoli se autor navracel i k starším výtvarným postupům (plochy samolepek), něco tak explicitně hravého dosud neudělal.
V jednom směru jsou ale kresby z Mini přeci jen blízké všemu, co Stratil vytvořil za čtyřicet let umělecké kariéry. Také nyní se pustil do zkoumání mezních poloh uměleckého vyjadřování, podobně jako například v monumentálních geometrických kresbách z 80. let, jejichž plochy pracně pokrýval hustými sítěmi čar tušovým inkoustem, nebo v jeho fotografických cyklech, ve kterých se učinil modelem divokých travestií s vlastní podobou, či naopak aranže minimalizoval a několik let se fotil, jak nic nedělá. Tentokrát ale ?vyrazil opačným směrem: snažil se objevit a rozrušit hranice mezi uměleckou tvorbou a kreslením „jen tak pro nic za nic“. Dobře si přitom byl vědom (a v tom se umělec Stratil nezapřel), že lidé zmatení složitými intelektuálními konstrukcemi současného umění přijmou jednoduchost a humor s jistou úlevou. A stejně tak si byl vědom, že se sice takové kresby „musí líbit všem“, ale mnozí paradoxně stále budou mít pocit, že tohle snad ani není umění. Václav Stratil je samozřejmě přesvědčen, že umění právě takové být může, dokonce musí. Nejde ani tak o to, že uznávaný umělec dává v sázku svoji léta budovanou pověst (což je ostatně sympatické), ale o to znovu a znovu upozorňovat na nedělitelnost svazku mezi uměním a lidskou kreativitou, která potřebuje ventil výtvarné metafory.
Hotové kresby Stratil ukládal do červené krabice a tu si bral s sebou vždy, když ho někdo pozval na výstavu. Přivezl ji také do Prahy, když měl samostatnou výstavu v Galerii Ferdinanda Baumanna – výstavním prostoru v dlouhé, podélné funkcionalistické výloze v pasáži pod domem nedaleko Václavského náměstí. Tehdy galeristé Matouš Mědílek a Daniel Vlček dostali nápad sebrat kresby do malé knížky. Červená krabice proto zůstala v Praze a my z ní vybrali co nejvíce kreseb, jež bylo možné v knížce uplatnit. Protože jsme chtěli, aby kniha svým formátem vyhovovala názvu celého souboru, museli jsme se nakonec rozloučit s největšími kresbami. Co působilo na výstavě malé, v knížce jako by se zvětšilo. Kresby jsou reprodukovány v poměru 1:1.

  • Nakladatel:
    Galerie Ferdinanda Baumanna
  • ISBN:
    978-80-905304-0-9, EAN:
    9788090530416
  • Popis: 1× kniha, brožovaná, 280 stran, 14 × 15 cm, česky
  • Rozměry: 14 × 15 cm
  • Rok vydání:
    2013 (1. vydání)

Cena v obchodě: 72